في لحظة خروج عشرات الآلاف من المتظاهرين للميادين مطالبين بسقوط حسني مبارك وسقوط النظام في يناير ٢٠١١، ثبتت قنوات التلفزيون كاميراتها على شوارع فاضية مستقرة، مؤكدين ان كله تحت السيطرة. ومع فرض الحدث الضخم قوته، ابتدت القنوات الإعلامية المحلية نقل الحدث مع التفنين في تحريف الحقائق مرات، أو استخدام القنوات لتهديد المشاهدين مرات أخرى. في المقابل كانت عشرات الآلاف العيون والكاميرات والتليفونات اللي بتصنع الحدث وتسجله.
اتنصبت الخيمة الإعلامية في اعتصام ميدان التحرير الأولاني لتجميع فيديوهات من المشاركين بهدف اثبات جرائم الشرطة ضد المتظاهرين في أوائل أيام الثورة. اتجمعت مئات الفيديوهات من الشباب والكبار، رجالة وستات، صوروا بموبايلاتهم وأو كاميراتهم وجم ينقلوا اللي شهدوه وسجلوه وادوا شهاداتهم: النواة الأولى للأرشيف.
بعد تنحي مبارك واندلاع الثورات في ليبيا وسوريا قلت التغطية الإعلامية خصوصاً من وسائل الإعلام العالمية اللي معظمها اتوجه لتغطية أحداث تانية في المنطقة. في ٢٥ فبراير ٢٠١١، بعد شهر واحد من اندلاع الثورة المصرية، الجيش المصري هاجم وفض اعتصام التحرير المطالب بإقالة حكومة شفيق. مكنش في الميدان غير كاميرات المتظاهرين.
تعاونية مُصرِيّن اتكونت في بداية ٢٠١١. بالإضافة لكوننا جزء من الحركة الاحتجاجية، قام أعضاء التعاونية وشبكتها المكونة من عشرات الأشخاص بتصوير وتجميع فيديوهات ومادة من القاهرة والمحافظات، في المصانع والمستشفيات والميادين والمشارح والنقابات. قمنا بتنظيم ورشات تدريبية على وسائل الإعلام الشعبي البديل في القاهرة ومحافظات مصر، بالإضافة لإدارة مساحة مجتمعية استضافت العديد من النقاشات والورش وعروض الأفلام. العلاقة بين دورنا كمشاركين وموثقين "غير حيادين" للأحداث كانت ومازالت جزء من نقاشتنا المستمرة، وكذالك مشاركتا في المعركة المستمرة على السرديات مابين معسكرات الثورة والثورة المضادة (سواء العسكر أو الإخوان).
بعد الإنقلاب العسكري في يوليو ٢٠١٣ الأوضاع اتغيرت. ما بين احساسنا بالإحباط والهزيمة والتضييق على التواجد في الشارع وخطورة النزول بالكاميرا وعجزنا قدام المشاهد المفجعة من مذبحة رابعة، لاقينا نفسنا مشلولين تماماً، ومالناش مكان في وسط المعركة اللي دايرة مابين العسكر والإخوان. الناس زهقت وتشبعت تماما بالصور، دورنا مابقاش واضح وبالتدريج وقف شغلنا تماماً.زي مجموعات كتير، كنا محتاجين فترة من توقف النشاط، وقت نحاول فيه "نتغلب أونتعود" على الشعور بالهزيمة، ونستعيد بعض من توازنا ونحدد ازاي ممكن نكمل شغل في المرحلة المقبلة.
"٨٥٨"
أخيراً وبعد سنين شغل ومجهود مئات من الأشخاص المعلنين والمجهولين، ورا وقدام الكاميرات، يسعدنا اننا نطلق أرشيف "٨٥٨"، الأرشيف هو محاولة منا لنشر كل المادة اللي صورناها وجمعناها خلال السنين اللي فاتت. عندنا أكتر من ٨٥٨ ساعة من المادة المصورة غير الصور والملفات.
جزء من المادة دي منها اترفع على قناتنا على يوتيوب خلال السنوات اللي فاتت في صورة فيديوهات مصنوعة وممنتجة،، لكن معظم المادة بتنشر علنياًً لأول مرة، المادة الخام الغير ممنتجة اللي صورناها وجمعناها لعدة سنين. ودالوقتي في وقت مالناش أي وجود في الشارع ومع إغلاق السلطة لكل المساحات العامة وفرص النقاش ومنافذ التعبير، ممكن نرجع نشوف المادة كلها، مش بس اللقطات المختارة بعناية عشان تحكي حكاية معينة أو تعبر عن موقف محدد. أكتر من "٨٥٨" ساعة من المادة المنظمة والمأرشفة، بتنقل حكاوي ووجهات نظر وتاريخ آلاف الأشخاص.
أغلب المادة في ٨٥٨ من القاهرة مع فيديوهات أقل لبعض المحافظات، إلا إننا هنشتغل على تغيير ده في المستقبل وتجمع مادة من المحافظات المختلفة. هدفنا هو إن الأرشيف ده يستمر كوثيقة بتكبر عن طريق إن الناس تتفاعل معاه وتضيف عليه بحيث إنه يشمل مادة من أماكن وأزمنة مختلفة.
٨٥٨ هو أرشيف ثوري، بالتأكيد مش الأرشيف الوحيد اللي بيجمع أصوات الثورة، ولا يقدر يكون، الأرشيف بيضم سردنا احنا لاحداث شاركنا فيها وعشناها، واختارنا نسجل ايه منها، ونحط كاميرتنا فين ونصور إيه ونقابل مين ونسألهم أنهي أسئلة. أرشيف ٨٥٨ هو أداة تساعدنا نحاول نشترك في المعركة على التاريخ، والتمسك بحلم بمستقبل.
كل المادة في الأرشيف منشورة تحت رخصة المشاع الإبداعي.
|
|
|
|
|
When the streets of Egypt were flooded with protesters calling for the fall of the Mubarak regime the images on state television were of empty streets, a country under control. As the revolution grew in strength, so the state media scrambled to fabricate facts and incite against the revolutionists.
In the first days of the uprising a Media Tent was established in Tahrir Square. Hundreds of videos were collected from dozens of people, men and women, young and old, who had filmed key events on their cameras and cell phones and wanted to contribute to the digital memory of the moment, in particular to document police abuses and killing of protesters.
Internationally, the media frenzy subsided after Mubarak’s fall, and the cameras moved to cover other revolutions in Syria and Libya. Within two weeks of the Army’s promise to protect the revolution it was attacking protesters in Tahrir. With the media - both national and international - absent, the only images captured were by the protesters under attack.
The Mosireen Collective came together in early 2011, its members were a part of the protest movement. We filmed and collected footage from across Egypt, in factories, hospitals, unions and morgues. We held trainings in street media in Cairo and across the country. In our workspace we hosted events, discussions and film screenings. We weren’t neutral observers, but actors within a wider struggle. We participated and documented at the same time. We were engaged in a battle of narratives, of revolution against the counter-revolution of the Army, the Muslim Brotherhood and the Old Regime.
The military coup in the summer of 2013 changed everything. After the massacre at Rabaa al-Adawiyya we were paralysed. Draconian protest laws, an arch-conservative judiciary, a resurgent and vengeful police force and an acute societal depression cut down our ability to work. Filming was more dangerous than ever and we were adrift between the two poles of the military and the Muslim Brotherhood that now dominated the public discourse. Oversaturated with images of violence and embracing of the the military’s promise of an impending calm, public interest in Mosireen’s work dwindled. Our role became uncertain and soon we stopped working entirely. We needed to take a break to deal with the feeling of defeat and to find a way to work within the new political reality.
858
After years of work and the effort of hundreds of people, we are finally today, able to present the 858 Archive.
858 is an initiative to make public all the footage shot and collected since 2011. Some of the footage has been seen before, in videos we edited and uploaded to YouTube. But much of it is being made publicly accessible for the first time - this is the raw, unedited footage shot and gathered over the years.
On launching, the archive has 858 hours of indexed, time-stamped video material along with thousands more photographs and documents. All together they present thousands of histories of revolt told from hundreds of perspectives.
While the regime is using every resource to clamp down on public space and public memory the time has come to excavate and remember and re-present our histories. The uprisings that began in 2011 changed the world forever and their visual memory can serve purposes as yet unknown within struggles both local and international.
There are 858 hours of video on launch. This number will only increase as we connect with more filmmakers and archives and documentarians. In particular it is critical to expand the depth of material from outside of Cairo.
858 is, of course, just one archive of the revolution. It is not, and can never be, the archive. It is one collection of memories, one set of tools we can all use to fight the narratives of the counter-revolution, to pry loose the state’s grip on history, to keep building new histories for the future.
All footage is published under Creative Commons. |